Vi var 22 deltagare (varav 4 gäster) i Kyrkettan och 5 ”on line” denna tidiga fredagsmorgon. Det var livligt mingel innan frukosten serverades.
Ingrid, nyss hemkommen från Japanresa, hälsade välkommen och berättade om ett fint minne därifrån. På en gata fanns 3-4 km med ljusdekorationer, sagoberättelser, karuseller och andra aktiviteter för barn. I Japan firar man inte jul men ger varandra paket. Hon berättade också att Ringhals 1 invigdes 1965 denna dag.
Ami, nyss hemkommen från en månad i Sydeuropa, berättade kort om sin resa. Johan Bellander berättade om arbeten utanför vår lokal som kommer att försvåra parkering två veckor framöver.
Hon berättade livfullt och tydligt om verksamheten där. Hon har en bakgrund från tjänst ombord på fartyg och även inom rederibranshen innan dess. Bolaget Värmdö Hamnar AB har till uppdrag att göra vår skärgård levande och tillgänglig och att vara en öppen väg ut i skärgården. Värmdö Hamnar är ett kommunalt aktiebolag där Värmdö kommun äger alla aktier och bolaget är ansvarigt inför kommunfullmäktige.
Huvudsyftet får inte vara att tjäna pengar, men man får gå med vinst. Inkomsterna kommer från parkeringar och fastigheter. Bolaget skall äga, förvalta och vidareutveckla hamnar och tillhörande fastigheter. Det finns fem heltidsanställda, men fler under sommarhalvåret. Omsättningen är ca 20 miljoner.
Bolaget driver sex hamnar varav tre är ”replipunkter”, dvs knutpunkter i infrastrukturen och öppna för allmänheten. Stavsnäs Vinterhamn är störst och Sollenkroka och Boda är de övriga två. Djurö hamn har samhällsnyttig verksamhet, mest Kustbevakning men också Polis och Sjöräddning. I Bolviks hamn har kommunen avfallshantering. Den sjätte hamnen är Sandhamn där kajerna arrenderas ut och en stor fastighet ägs.
På en direkt fråga om varför inte Gustavsbergs hamn ingår blev svaret (från Lars-Erik) att så borde det vara (enligt politikerna) men tjänstemännen har satt sig emot.
Vad gör bolaget rent praktiskt?
- Bygge för Kustbevakningen är inne i sitt slutskede
- Parkeringar ”optimeras”, bl.a. grusas parkeringen i Boda
- Skapar en trygg och jämställd hamnmiljö, bl.a. har många små förändringar gjorts i Stavsnäs vinterhamn
- Arbetar för elektrifiering och möjligheter till snabbladdning
Strävan är att få både socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbara hamnar!
I Boda försöker man skapa en våtmark med fiskelekplats.
I Stavsnäs Vinterhamn finns nu en detaljplan, men exploateringen av hamnen har ingen ”framdrift”. Förhoppningen är att nationalparken i Nämdö kan invigas till sommaren.
Ellen slutade med att berätta om utmaningar;
- Susegården i Stavsnäs (en fastighet som står tom)
- övergivna båtar och de juridiska problem som finns med dessa
- utvecklingen av avfallshanteringen
- digitalisering
- säkerhet, info om omvärldsläget
Ellen visade några bilder på eldrivna fartyg (framtidens framdrivningsmaskineri!). Vi konstaterade att Värmdö är unik med en eldriven skolbåt, ”Tant Grön”! Därefter avtackades Ellen av Lars-Erik med sedvanligt diplom för doser av poliovaccin och av oss alla med en varm applåd.
Efter mötet skickade Ellen föjande länk till en video, som beskriver att National Geographics utsett Stockholms skärgård till ”Best of the world 2025”. Se den och var stolta: https://www-goodmorningamerica-com.cdn.ampproject.org/c/s/www.goodmorningamerica.com/amp/travel/video/national-geographic-reveals-best-world-2025-115015458
Vid pennan,
Sven Rudberg