
Per Berggren vikarierande president hälsade alla välkomna och konstaterade att vi var något färre än vanligt, totalt 18 personer varav två gäster och en via nätet. Per inledde med att fråga om någon visste vad fardagen var?
Det var den dagen då man i gamla tider bytte anställning och började arbete på en annan gård vilket t.o.m. omnämns i jordabalken.
Paki informerade att hon tillsammans med sin man hade hämtat möbler i Norrtälje och kört dem till Alina och om allt går som det ska kommer Alina att flytta in i sitt nya boende i slutet av mars då de ska få tillgång till ett litet hus med tre rum och kök. Paki uppmanade de som har möjlighet att höra av sig i slutet av mötet då vi behöver någon som kan hjälpa till att hämta en TV-bänk till Alina. Den får plats i en vanlig personbil så det krävs inget släp.
Lars-Erik presenterade dagens föredragshållare Robert Fahlström från Sjövärnskåren. Robert inledde med att berätta att han bor på Värmdö sedan 1999, är 54 år och seglar när det ges tillfälle. Robert gick med i Sjövärnskåren 2016 och arbetar civilt som supportchef. Sjövärnskåren bildades 1913 som den första frivilliga motorbåtsorganisationen i Göteborg. Sedan dess har organisationen vuxit och är idag riksomfattande med totalt cirka 4500 medlemmar på nationell nivå, varav strax över 1000 i Stockholm. Sjövärnskåren står på tre ben, ungdomsverksamhet med sommarskolor från 15 år upp till 18 år i tre olika steg.
Robert nämner att situationer likt grundstötningen av fartyget Marco Polo utanför skånska ostkusten är ett typiskt uppdrag där Sjövärnskåren anlitas och vid det aktuella tillfället hjälpte Sjövärnskåren Kustbevakningen att transportera manskap samt leta efter olja.
I Stockholm pågår nu arbete med att färdigställa en ny brygga som kommer att möjliggöra en samlokation av båtarna i skärgården, platsen är inte Djurö Kustbevakning utan finns i närområdet vilket utgör mittpunkten av det geografiska området som Sjövärnskåren opererar inom. Detta område sträcker sig från Norrtälje till Nynäshamn. En stor fördel med vald plats är landförbindelsen och det går att ta sig dit med buss samtidigt som det finns butik i närheten.
Vad gäller finansiering lever Sjövärnskåren på medlemsavgifter, 250 kr per år samt gåvor, bidrag och ansökningar från diverse fonder.
Sjövärnskåren är ingen blåljusaktör vilket innebär att kåren inte är först på plats utan agerar som förstärkningsresurs med fokus på uthållighet. Båtarna är även tydligt märkta för att det inte ska råda något tvivel om att båtarna inte tillhör försvarsmakten.
Dock är det viktigt att notera att Sjövärnskåren är en av 18 frivilliga försvarsorganisationer så det finns med andra ord en militär anknytning.
För att tydliggöra Sjövärnkårens arbete och ge exempel nämnde Robert en övning som kommunen genomförde där Sjövärnskåren tilldelades ett geografiskt område där scenariot utgjordes av kraftiga störningar i både mobiltrafik och internettrafik vilket innebar att traditionella kommunikationskanaler inte var brukbara på de större skärgårdsöarna. Detta ledde till att kommunen aktiverade sin krisledning och Sjövärnskåren fick i uppdrag att sköta transporter till och från de större öarna. Båtarna som Sjövärnskåren förfogar över utgörs av utrangerade båtar från marinen och har en besättning om två till tre personer vilket innebär att besättning måste roteras i syfte att upprätthålla uthållighet över tid.
Tid från larm till att första besättning kan sättas in uppgår till cirka två och en halv timme.
När det gäller ansökan till sommarskolorna ska ansökan göras av målsman eftersom ungdomarna är 15 år. I utbildningen utgör allt ifrån att slå knopar, lära sig segla och inte minst kamratskapet vilket innebär att ungdomarna växer oerhört mycket som individer.
När kommunerna eller länsstyrelsen avropar Sjövärnskåren som resurs utgår arvode för hela insatstiden precis som för Kustbevakningen. Vilket är nödvändigt då båtar drar bränsle samtidigt som utryckande personal måste kompenseras för lönebortfall.
En utmaning som Sjövärnskåren ser idag är att deras båtbestånd börjar bli till åren och det framöver kommer bli svårt att få ersättningsbåtar från marinen då stora delar av marinens båtar avyttrades när Sverige drog ner på försvarsanslagen för drygt 20 år sedan och det inte har byggts några nya båtar till marinen.
Ett uppdrag Sjövärnskåren har idag är att okulärt observera båtar då s.k. AIS-spoofing har blivit vanligt hos fartyg vilka har någon koppling till Ryssland vilket innebär att båtarna sänder ut en falsk identifierings signal via sin AIS-transponder i syfte att inte röja sin identitet eller destination.
Frukostmötet avslutades med traditionellt utdelande av Poliovaccin diplom.